Alla inlägg den 8 augusti 2008

Av Olle - 8 augusti 2008 12:54

Jag satt och såg på damfotboll häromdagen. Sverige - Kina närmare bestämt. Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Damfotboll är ingen höjdarunderhållning. Varje gång jag nämner det i närheten av en tjej blir det oftast ett jäkla liv. Jag blir tydligen en riktig mansgris när jag säger så hemska saker. 


Ibland går sånt där verkligen till överstyr. När jag sedan försvarar mig med att Östavall - Söråker inte heller har så stort underhållnings värde, ja, då blir det ett ännu större liv. För hur kan jag jämföra landslag med div5? Ja, det är väl ungefär samma slags kvalité, snällt sagt.


Sen klagar dom på att damfotbollen får för lite uppmärksamhet och att det inte borde heta Dam och Herrfotboll utan bara fotboll. Sedan gör de reklam med texten "Vill du hellre se den 36 bästa ligan i världen eller den bästa ligan i världen" och syftar på att att Herrarnas allsvenska är rankad 36 bland HERRARNA och damernas ses dom den bästa bland DAMERNA. Här ser de ju själva skillnaden. Ett allsvenskt herrlag mot ett allsvenskt damlag kan bara sluta på ett sätt och den som inte håller med borde se över sin verklighetsuppfattning.


Skulle det inte vara skillnad i kvalité skulle det inte heller vara skillnad på uppmärksamhet, så är det överallt och jag förstår inte varför fotbollen skulle vara något annorlunda exempel?


Jag tycker ju givetvis inte att damfotboll ska ignoreras, det går ju åt rätt håll. Det blir bättre och bättre, men bli inte sura för att folk anser det är tråkigt att titta på. Se till att bli bättre istället.


Alla tvivlare kan ju titta på den här filmen, alla klipp kommer från samma turnering.





Ovido - Quiz & Flashcards