Direktlänk till inlägg 13 augusti 2008

Gå vidare ni, här får ni ändå inte plats

Av Olle - 13 augusti 2008 08:56

Efter att ha skrivit om dopning och Bullis kommenterat den, så kom vi osökt in på Bodybuilding. Vissa hävdar att det är en sport medans vissa hävdar motsatsen.


Jag är fullständigt övertygad om att det inte är en sport av den enkla anledningen att man blir bedömd för sitt utseende. Inte helt olikt en Miss Universum tävling (med den skillnaden att en Miss Universum tävling faktiskt har en talang del).


Försvaret blir då att det minsann krävs många timmar i gymmet (och en hel del otillåtna piller) för att uppnå den kropp som krävs för att vinna. Ja, det är möjligt, men faktum kvarstår att själva tävlingen går ut på att se så bra ut för domarna som möjligt, och det är alltid domarna som avgör, man kan inte påverka resultatet själv.


Visst, det finns sporter där domarna avgör också, skateboard, gymnastik, boxning osv. Men där finns det ju klara poängsystem och man kan därför överträffa sina motståndare genom att göra saker som ger högre poäng. I bodybuilding däremot (rätta mig om jag har fel) så vinner man om man har "snyggast" kropp, inte om man spänner sig mer än motståndaren. Om sedan två personer har lika "snygg" kropp så är det säkert andra saker som gör att man kan skilja dem åt, men det är ändå utseéndet i första hand som avgör. Vilka atleter går runt i string, blekta tänder, inoljade och uttorkade på en tävling?


Sedan ser säkert definitionen av en sport annorlunda ut än vad jag tycker. Många säger att det räcker med att det är en tävling mellan olika individer för att det ska klassas som sport. Men då skulle ju nästan precis allting kunna vara en sport. Katt och hundutställningar, frågeslingan på jobbet, tidigare nämnda Miss Universum. Det finns hur mycket som helst egentligen.


Nej, så länge bedömningen görs på hur man ser ut (oavsett hur mycket tid man har lagt ner FÖRE tävlingen) så tycker inte jag det kan klassas som sport, utan mer som en skönhetstävling. Sen vet jag inte om det kan kallas sport när man inte kan komma överens om huruvida det är en sport eller inte.


Hur det än är så kan sport vara jäkligt roligt ibland:

 
 
Ingen bild

bullis

14 augusti 2008 10:50

Man har "klara poängsystemet" i bodybuilding med, man mäter efter symmetri, deff och massa. Och ger poäng ut efter det. Ganska lång process!

 
Ingen bild

abobaker

14 augusti 2008 11:59

hur fan kan man ha de? ^^ om man gör två volter i gymnastik får man visst mycket poäng... hur funkar det i bb? ^^

 
Ingen bild

bullis

14 augusti 2008 21:07

Man gör "Quarterturns" och massa olika poseringen och får poäng där efter. Men isf är dressyr som är med i OS inte heller nån sport enligt dig? :P

 
Ingen bild

abobaker

14 augusti 2008 23:26

Dressyr kräver ju viss talang både från häst och ryttare, inte bara gym och piller som du själv sagt. Sedan bedöms dom inte av hur dom ser ut utan vad dom GÖR, precis som jag förklarade i texte. Enligt dig är Miss Universum en sport? Förklara gärna varför det inte är en sport isåfall

 
Ingen bild

bullis

15 augusti 2008 08:58

Det där med piller, klart folk dopar sig i BB. Men jag sätter min högra hand på att dom flesta i elitfotbollen också göra det, bara för att det inte syns så tror alla att dom är rena. Det krävs ju "talang" för en BB att posera snyggt och göra fria nummer.

 
Ingen bild

abobaker

15 augusti 2008 12:02

I fotbollen görs det regelbundna tester för att förhindra doping och folk åker fast. Sedan är man ju tvungen att ta piller i bb för att ha en chans, så är inte fallet i fotboll eller någon annan sport för den delen. Sedan att du säger att det krävs "talang". En otränad odopad person kan inte vinna en bb tävling pga av sin talang. Man måste se "bra" ut helt enkelt. Precis som Miss Universum ^^

 
Ingen bild

Prim

15 augusti 2008 16:56

Men ge dig nu bullis... de är ingen talang med att posera...

Olle MBA(baseball) är det inte häller så lätt att vinna i utan doping^^ med tanke på att straffet för doping ligger på ca 1000$ i böter bara. och det är väldigt GLEST mellan kontrollerna

 
Ingen bild

abobaker

15 augusti 2008 17:05

haha kanske är så =D förstår dock inte vad doping har med ämnet att göra egentligen ^^

 
Ingen bild

bullis

15 augusti 2008 22:55

Att göra ett snyggt fritt nummer och sätta poseringen korrekt har verkligen INGET med talang att göra? Okej.

Folk dopar sig i alla sporter, även svenskar, tror inte en sekund på att hela sveriges friidrottselit är rena.

 
Carolina Klüft

Carolina Klüft

16 augusti 2008 00:13

Bullis: Du kan ju inte säga "Men jag sätter min högra hand på att dom flesta i elitfotbollen också göra det" och mena det seriöst i frågan om vilka som dopar sig?
Och är du seriös så förtjänar du varken högerhand eller någon annan kroppsdel.

Jag(Carolina Klüft) brukar dock smaska i mig en och annan steroid. Det syns väl om inte annat på mitt beteende?

http://botvind.bloggagratis.se

 
Ingen bild

abobaker

16 augusti 2008 13:52

haha word på carro! är nog mer träning än talang bakom posering osv iofs... Sen kan man säga såhär: Doping är accepterat inom bb. INTE inom idrott.

Sen förstår jag inte vad doping har att göra med om det är en sport eller inte? Eller fick du bara slut på argument och vart tvungen att ödsla energi på ett sidoämne? ;)

Jag tror jag hittat dina shorts btw =)

 
Ingen bild

Gurra

17 augusti 2008 00:29

För 1 år sen tyckte jag precis som dig Olle. BB är ingen sport. Men jag tror det handlar om okunskap. No offense. Men man fattar inte vad det handlar om när man inte är insatt. Om det bara är att träna och trycka piller, varför är inte alla som satsar på BB rika proffs som lever i USA?

BB om något är en sport, alla andra idrottsutövare kompliterar ju med gymträning. Inte fan står Jay Cutler(BB proffs) och spelar fotboll för att bli bättre på scen.

Aja, det är en evighetsdebatt. Åsikter kan man inte ändra på men eftersom jag har tyckt både och så känner jag att jag var tvungen att försöka ge mig in i samtalet!

 
Ingen bild

bullis

17 augusti 2008 00:30

grattis :P

Men en som gett sig in i diskussionen här skulle inte klara av en fri posering utan att ramla två-tre gånger innan han är klar, nämligen Primen, oavsett om han tränat i 20 år.

Och dopingen kom upp i ditt inlägg och då fortsatte jag spåna vidare på det ämnet.

 
Ingen bild

Prim

17 augusti 2008 18:13

Bullis med tanke på att jag inte vet vad fri posering är så... men det låter ju som att man får göra vad man vill... kan inte vara så svårt att spänna sig och hålla balansen samtidigt...

 
Ingen bild

bullis

17 augusti 2008 22:02

exakt så det går till!

 
Ingen bild

Olle

17 augusti 2008 23:37

Det jag säger är att jag inte tycker det är en sport när det är utseéndet som avgör vem som vinner. Sedan fattar jag faktiskt inte vad du menar Gurra :P Klart han inte spelar fotboll för att bli bättre på scen. På samma sätt som en fröken-sverige deltagare inte spelar curling :P. Att sedan inte alla som håller på med bb blir proffs är ju ganska naturligt. Alla som läser till journalist blir inte journalister heller.

Vill fortfarande veta om ni tycker att skönhetstävlingar också är en sport.

 
Ingen bild

bullis

18 augusti 2008 12:25

Det handlar inte om utseende i den mån du tror, då skulle ju Schenkenberg(stavning) kunna ställa upp i alla tävlingar och vinna.

Nej det är ingen sport.

 
Ingen bild

Olle

18 augusti 2008 15:10

Med utseende menar hur dom ser ut. Menar inte att dom måste se bra ut, men dom måste se ut på ett visst sätt, eller har jag fel?

Varför är bb en sport ifall inte en skönhetstävling är en sport?

 
Ingen bild

bullis

18 augusti 2008 15:33

Man behöver inte se ut på ett visst sätt för att ställa men det underlättar ju att han en del muskler, och att dom sitter på rätt ställen och att dom är bra definerade.

Du har rätt, BB är ingen sport, det är en livsstil.

 
Ingen bild

Olle

18 augusti 2008 15:54

"Du har rätt, BB är ingen sport, det är en livsstil."

Det kan jag hålla med om =)

 
Ingen bild

Gurra

18 augusti 2008 16:11

DET ÄR EN SPORT!!!!
(vill bara diskutera)

 
Ingen bild

Olle

18 augusti 2008 19:48

NEPP!

 
Morgan Alling

Morgan Alling

18 augusti 2008 22:58

Touché Olle..

End of discussion på den va? xD

http://botvind.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Olle

19 augusti 2008 15:54

känns som de va xD

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Olle - 8 april 2010 17:41

Tjo Hej och Hallå! En nystart på bloggen vankas! Varför vet jag faktiskt inte. Kan ha något att göra med den nya Pizza boken jag köpt "den enda bok med pizzor och tunnbröd du behöver". Sjuk bok! Hursomhelst! Eftersom jag tänkte börja blogga ig...

Av Olle - 5 oktober 2009 18:42

Lång tid har gott! Tänkte bara uppdatera er lite om vad som händer när en pojke från Sundsvall flyttar till Luleå och börjar studera.   Man lär sig ganska snart att man inte orkar diska efter varje maträtt. Och diskar man inte så städar man per a...

Av Olle - 8 september 2009 21:44

Hello! Nu när jag har flyttat in på riktigt kanske jag kan ta tag i bloggandet också! Nu antar jag att ni förstår vad jag menar med flytt. För hur konstigt vore det inte om nån jag inte kände läste min blogg. Skulle någon mot förmodan inte veta v...

Av Olle - 4 maj 2009 02:54

Älskar när tidningsskribenter läser igenom sina artiklar innan de publiceras.    "Man nära köra över pappa med barnvagn" Skribentens far måste fått en chock när barnvagnen kom mot honom...   "Glassplitter över hela parkeringsplatsen och dessutom låg...

Av Olle - 24 april 2009 00:25

Som alla vet så är jag för ett fritt internet. Ett internet där man ska slippa vara rädd för att bli granskad av FRA eller skuldsatt av IPRED. Som tur är så är jag ingen terrorist och dessutom har T3 (min bredbandsleverantör) valt sida och sparar int...

Ovido - Quiz & Flashcards