Alla inlägg den 10 juli 2008

Av Olle - 10 juli 2008 15:35

Tänkte att det kunde vara dags att skriva lite om FRA lagen. Varför jag vill skriva om det vet jag egentligen inte. Hela svenska befolkningen (förutom regeringen) tycker ju precis likadant som mig.


Vad gör FRA lagen då?

Kort och gott gör den att all kabelburen information avlyssnas.

Nu påstår regeringen att det bara är kommunikation som sker över gränsen som avlyssnas. Detta kanske är sant men då ska man också veta att även om du ringer eller skickar sms inom landet så går det ändå först utanför gränsen.


Sedan påstår de att de bara avlyssnar via "filter", alltså vissa sökord. Jag vill få det förklarat för mig hur detta sökfilter ska fungera. Om jag pratar med en kompis i telefonen och säger "Fan va sjysta bomber hon hade", kommer jag då hamna i kontroll?


Sen vet jag inte hur terrorister säger och tänker, men skulle jag få för mig att bomba riksdagen så skulle jag inte skriva ett sms till alla mina kompisar: "Vi ska bomba riksdagen klockan 10 på måndag, vi samlas en timme tidigare på oleary´s. Be there!" Ja, ni förstår vad jag menar.


Satt även och tittade på debatten de hade innan röstningen genomfördes. Där hörde jag en väldigt intressant sak, kommer dock inte ihåg vem eller vilket parti han tillhörde. Så här sa han iallafall.


"Om någon säljer knark för eget bruk, så fastnar inte den personen i kontrollen, men om någon säljer knark för att sponsra en terroristorganisation så fastnar den personen i kontrollen"


Varför? Kan vi sätta dit knarklangarna så lätt, varför gör vi inte det? Vad skulle hända ifall det skulle bli ett missförstånd? Polisen hittar 400kg heroin hos en snubbe på söder, -"Jaha, du ska bara sälja för privat bruk, ursäkta att vi störde, ha en trevlig dag!"


Sen skulle jag vilja veta vad det är för "yttre hot" vi ska skydda oss emot. Har det någon gång kommit ett kärnvapenhot från terrorister? Och varför har vi isåfall inte fått reda på det?


Nej, den här lagen är ett seriöst hot mot demokratin. Att ständigt vara avslyssnad trots att man inte är misstänkt för något brott håller inte. Det känns som att man lever i en dålig sci/fi rulle där staten har tagit total kontroll över sina medborgare.


Vill ni veta mer så gå in på http://www.stoppafralagen.nu


Nåväl, nu vet min ståndpunkt. Samma som er.



Det är få filmer man kan garva så länge åt:








Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards